GRENAR

Vilka grenar är med i tornerspel

SHOWEN

Vi följer dessa enkla regler:

• Samtliga grenar skall utföras i full galopp fram till “målet”.

• Inga “boffer” och latexvapen används. Alla strider sker med blanka och autentiska vapen, dock ej SCA strider.

• Riddarna tävlar alltid mot varandra.

Grenar som kan vara med i spelet är:

Stötlans mot quintan

Riddaren skall med tung lans träffa quintanens sköld. Quintanen är en lömsk anordning som vid träff snurrar runt och med ett stridsgissel i sin utsträckta arm försöker slå riddaren ur sadeln.

Lans mot hög ring

Quintanens stridsgissel byts ut mot en ring. Denna ring skall riddaren försöka “spetsa” med sin tunga lans och föra med sig minst fyra hästlängder. Det finns en variant på denna gren där tre ringar på rad sätts upp, alla i olika storlekar, dessa skall fångas upp med ett spjut.

Spjut mot kudde

En kudde i storlek 15x15cm, placeras på marken i höjd med quintanen. Riddaren skall med spjut spetsa kudden och få med sig den. Detta var för att träna riddaren att träffa små träffytor på eventuella luckor i rustningen på fotfolk.

Svärd mot låga ringar

På banan finns fem ringhållare, inte mer än 40 cm höga, på dessa sitter ringar som riddaren skall plocka med svärd i full galopp. En mycket svår gren. Riddaren måste hänga på sidan av hästen för att lyckas.

Svärd mot huvud

På en stolpe sätts ett huvud, av typ frukt eller grönsak, upp. Detta föremål skall symbolisera en fiendes huvud. Riddaren skall med svärd försöka klyva föremålen.

Stridsgissel mot påse

På stolpe ställs en påse med havre. Denna påse skall symbolisera en fiendes huvud. Riddaren skall med stridsgissel träffa nämnda påse. En populär gren då man verkligen kan se resultatet efter en bra träff. Stridsgisslet är annars ett svårt vapen att hantera.

Två eller trekombination

Oftast en kombination med spjut, lans eller svärd. En svår gren att utföra. Den kräver mycket av riddaren då det krävs att snabbt förflytta vapnet på olika sidor om hästen för att lyckas.

Fanränning

Detta är den gren där galopp ej är nödvändig. Riddarens fana “ställs” upp på banan. Två riddare rider mot varann. Det gäller att ta fanan först. Här gäller det att inte visa sig feg genom att starta snabbt, utan att använda mycket taktik blandat med glåpord.

Duellquintan

Duellquintanen är en figur med två armar, i dessa armar placeras ringar, en för varje riddare. Riddarna skall nu med lans försöka ta sin ring före den andra riddaren.

Man mot man

Här kommer tornerspelets höjdpunkt. Fullt rustade skall två riddare mötas man mot man. Den riddare som bryter sin lans mot motståndarens sköld segrar.

Andra grenar som kan förekomma är exempelvis

* Höga ringar – Ringar av olika storlek hängs upp i ett tunt snöre som är fäst i en vajer som går rakt över banan. Riddaren skall plocka en ring med sin Lans. Detta är extremt svårt om det blåser det minsta. Ringarna börjar då röra på sig.

* Plocka blommor – En blomma sätts upp 50 cm över marken. Riddaren skall med sin hand sträcka sig ner och plocka blomman. Svårigheten är att hinna greppa om blomman och få med den utan att den går sönder. Har man tur och får en riddares gunst så kan riddaren ge bort blomman till någon i publiken.

* Pilbåge – Riddaren utrustas med en ryttarbåge och en pil. Riddaren skall rida och skjuta på ett mål på banan. Svårigheten är att riddaren måste släppa tyglarna för att kunna spänna bågen, sikta och skjuta.

* Kastvapen – Riddaren utrustas med ett medeltida kastvapen (tomat, ägg osv). Denna skall riddaren kasta på ett mål på banan.